Uppdaterad 2023-01-10
Var ska jag vända mig för att få seriös hjälp med min pool eller spabad?
Ja - det är faktiskt en fråga som är otroligt vanlig i vår support! Var kan jag vända mig utan att råka ut för skojare när jag vill få hjälp med min befintliga pool, bygga en helt ny pool eller få installerat ett spabad eller liknade?! Så kan det låta och ur alla dessa frågor så föddes tanken på att vi kanske kan göra något för att förenkla poolägandet genom att certifiera återförsäljare. Vi har ju några återförsäljare som vi vet är superseriösa aktörer och vår tanke är ju faktiskt att låta detta segmentet av vår verksamhet växa efterhand. Men, vår affärsidé har ju egentligen aldrig varit att ha återförsäljare, eftersom det egentligen inte finns utrymme i våra marginaler för att återförsäljare ska kunna tjäna pengar på vår produkter. Vår affärsidé är ju att skära bort så många mellanhänder som möjligt och ha så låga priser som det någonsin går. Men sen å andra sidan så tjänar ju en återförsäljare pengar på det som inte vi säljer - sin teknikertid och kunskap! Kan de bara tjäna lite pengar på "hårdvaran" så kanske det är ok! Så har tankarna gått i några år - nu tänkte vi göra slag i saken.
Naturligtvis har vi hämtat idéerna till detta projekt från den bransch, där vi som är ägare till Poolklubben, tillbringat största delen av våra yrkesverksamma liv. Nämligen IT branschen. Det var Microsoft och Hewlett & Packard (HP) som började med Preferred partner program där man fick certifiera sig för att vara med. Vi tänkte kanske inte gå lika långt som de gjorde med skriftliga prov osv. men vi tänker ställa krav på fundamentala saker.
De vanligaste klagomålen som vi hör kunder berätta om sina poolleverantörer eller pooltekniker. . .
- Oseriösa.
- Att de får superdåliga jobb utförda.
- Att man aldrig kan få tag på personerna som äger firman och får man äntligen tag på någon som ska hjälpa en rätta till problemen så hör de aldrig av sig igen.
- Man bokar tid men ingen kommer i tid eller inte alls.
- Låg kompetens - vet inte vad de håller på med.
- Låg IT kompetens - man har inte system för att boka kunder eller att ens fakturera sina kunder i tid.
- Gått i konkurs (se punkten ovan) - Mycket vanligt i poolbranschen då många är oseriösa guldgrävare som saknar fundamental ekonomisk verklighetsförankring.
- Oseriösa i största allmänhet.
Listan kan egentligen göras hur lång som helst. . .
De kriterier som vi satt upp för att man ska kunna bli Poolklubben Preferred Partner är:
- Gott renommé / rykte. Man hamnar inte på listan om man har ett dåligt rykte. Skulle vi få in klagomål på en Preferred partner så kommer vi att utreda vad som hänt och den ÅF som inte sköter sig åker bort från listan utan tvekan.
- Man ska i möjligaste mån handla sina produkter av oss - För vi vet att de saker vi säljer är testade och håller väldigt hög kvalité (annars säljer vi ju inte det) - Det borgar bland annat för att du som kund slipper få skräp installerat i ditt teknikrum. Vi säljer t.ex. inte produkter utan att det finns en god tillgång på reservdelar nu och i framtiden.
- Pluspoäng om man har någon form av IT stöd i form av bokningsprogram för kunder.
- Pluspoäng om man man använder ett ärendehanteringssystem.
- Pluspoäng om man har en hemsida med Trustpilot eller liknade betygsystem.
- Möjlighet att boka serviceavtal, man vill nämligen som kund teckna serviceavtal. Läs mer om det nedan.
Serviceavtal: Det gnälls oerhört mycket på poolinstallatörer som faktiskt är seriösa men som kanske inte hinner med allt under sommaren och samtidigt kanske har dåliga system för uppföljning. Men det är faktiskt inte bara poolfirmornas fel att det är så! Så nu kommer ni kunder också att få en liten skopa kritik. Poolbranschen i Sverige är extremt säsongsbetonad och det är svårt för många att få vintrarna att gå i hopa rent ekonomiskt. Tänk er själva att ha ett företag med anställda, servicebilar och lokaler som kostar pengar året runt och sen har man inga eller väldigt små intäkter under nästan 5 månader per år. Det är ingen enkel match att få ett sådant företag att gå i hopa rent ekonomiskt. Man kanske har behov av 10 st duktiga poolkillar under sommaren men vad ska de göra på vintern?! Krydda sen denna anrättning med lite dåliga system för uppföljning osv och sen har man en soppa som blir lätt besk.
Det är här serviceavtal kommer in i bilden!
Man kan med enkel matematik räkna ut att om man vill ha förstklassig service under sommaren så kanske man får vara beredd att betala en liten summa till sin pooltekniker året runt?! En pool är trots allt en stor investering och man tecknar ju serviceavtal på massor med olika saker utan att man tänker på det. Bilar, villans värmesystem och alla försäkringar man har är ju nästan samma sak som att ha ett serviceavtal på sin poolinstallation. . . Vi vill mena att man tecknar avtal på saker man har i hemmet utan någon som helst tanke på det eftersom det är "standard förfarande". Men poolen den ska bara fungera - tills den inte gör det och då vill man få hjälp medebums. Detta måste det bli ändring på så därför rekommenderar vi att ni skriver ett Basic serviceavtal med er pooltekniker. Det behöver inte handla om många kronor per månad.
Våra Preferred Partners!
Bohuslän
Exakt Water treatment AB
Wenner-grens väg 47
472 94 Svanesund
076-822 25 57
Epost
Halland
Pool Väst
Ängsgatan 2A
305 97 Eldsberga
073-972 64 75
Epost
Skåne Sydväst:
DC-Poolservice & Bygg AB
Plåtgatan 6C
231 70 Anderslöv
0728-77 23 03
Epost
www.dc-poolservice.com
Klimatexperten AB (värmepump specialist)
Terminalgatan 3
235 39 Vellinge
040-671 12 57
Epost
www.klimatexperten.se
Öland - Kalmar
ATOKS AB
Ängebovägen 15
38793 Borgholm
073-969 09 02
Epost
Hälsingland
Tjallez El AB
Domaregatan 16
824 43 Hudiksvall
070-243 11 95
Epost
Uppland
TL.EN Byggservice AB
Lummelunda Tofsvipevägen 19
621 71 Visby
070-5943444
Epost
Södermanland
TL.EN Byggservice AB
Lummelunda Tofsvipevägen 19
621 71 Visby
070-5943444
Epost
Östergötland
Poolservice Veikko
Hadelöv Smedstorp 1
595 92 Mjölby
070-530 23 57
Epost
Mickes Poolservice
Ekgatan 35
595 33 Mjölby
070-735 16 33
Epost
Berras Pool & Bygg AB
Atterbomsvägen 20
595 75 Boxholm
073-849 73 98
Epost
Gotland
TL.EN Byggservice AB
Lummelunda Tofsvipevägen 19
621 71 Visby
070-5943444
Epost
PoolMontage Gotland AB
Lummelunda Kanalen 400D
621 71 Visby
073-2680880
Epost
Vi har många fler återförsäljare men i dagsläget så har vi inte hunnit skriva avtal med fler än de på listan. Listan kommer att fyllas på efterhand som vi hinner. Driver du ett seriöst poolservice eller poolföretag som möter de kriterier som vi satt upp ovan och vill bli återförsäljare och Preferred Partner? Kontakta oss då gärna på Sales@Poolklubben.se
Disclaimer / Förbehåll:
Vi tar inget som helst ansvar för installationer utförda av våra återförsäljare men vi tar gärna mot åsikter och klagomål på email. Ej heller kan eller får man använda vår Trustpilot för att betygsätta de jobb som en återförsäljare på listan ovan utför. Vi har inga ägarintresse eller kopplingar till dessa aktörer mer än att vi ställer vissa krav på dem för att få vara med på listan och bli en Poolklubben Preferred Partner™. Har du frågor om en installation eller ett utfört arbete så vänd dig till det företag som du anlitat. Inte till oss.